Mire való a részecskeszűrő, avagy miért nem füstöl már annyira a dízel?

részecskeszűrő tisztítás, részecskeszűrő tisztítása, részecskeszűrő tisztítás Bonyhád, részecskeszűrő tisztítása Bonyhád

A dízelmotor füstöl, ez egyáltalán nem újdonság az ilyen jármű tulajdonosaink. Ennek elsősorban az az oka, hogy a közvetlenül az égéstérbe juttatott gázolaj szinte azonnal meggyullad. Nincs ideje elkeveredni a beszívott levegővel, mint a benzinmotorok esetében, ahol az üzemanyag a szívócsőben porlad el.

Ha az üzemanyag nem keveredik megfelelően a levegővel, káros kipufogógáz komponensek keletkeznek és jutnak a levegőbe. Az egyik ilyen a korom, a többi pedig nitogén-oxidok.

A korom képződését az üzemanyag nagyon finom elporlasztásával lehet csökkenteni leginkább. A koromrészecskék nem csak a levegőre nézve károsak, de az emberi szervezetre is. A fekete füstön túl ilyenkor olyan, szabad szemmel nem átható részecskék is a levegőbe jutnak, amik hajlamosak rákos megbetegedéseket okozni.

Manapság már nagyot lépett az autóipar, és a dízelautó gyártók már a kipufogógáz-utókezelésére is. Persze nem azért, mert annyira környezetbarát szemléletet követne az autóipar, inkább azért, mert már a dízelautó használókat zavarta a fekete füstfelhő.

Mikor telik meg a részecskeszűrő?

A részecskeszűrőt nem könnyű megkülönböztetni egy katalizátortól, legalábbis kívülről. Ha belenézünk a csőbe, jól látszik a lezárt és nyitott csatornák által alkotott sakktáblaszerű mintázat.

Használt szűrő esetén egy szép tiszta, illetve egy koromfekete oldalt látunk a használatból adódóan. A zárt rendszerek esetében nehezebb meghatározni, hogy mikor van tele a szűrő, és a lerakódott korom eltávolítása sem annyira egyszerű. A kibocsátott korom mennyisége nagyban függ az útvonaltól, a vezetési stílusunktól, meg egyéb hőmérsékleti tényezőtől.

A szűrő telítettségének megállapítására két módszer létezik. Az egyik, hogy a motorvezérlő által mért különböző üzemállapotokban eltölt idő alapján próbáljuk kitalálni, mennyi a korom a szűrőben.

A másik, hogy a szűrő előtt és után mérhető gáznyomások különbségéből számítják a lerakódott korommennyiséget. Minél nagyobb nyomáscsökkenést tapasztalunk, annál több a korom. A gyártók a két módszer kombinációját használják.

De akármilyen módszerrel is próbálkozunk megtippelni, hogy mennyire van tele a részecskeszűrő, az előbb-utóbb megtelik, ezért tisztításra vagy cserére szorul.

Mi személy szerint a részecskeszűrő tisztítását javasoljuk, mivel a csere árának a töredékéért kap egy ugyanolyan hatékony részecskeszűrőt, mintha egy újat vásárolna.