A részecskeszűrő használata és fajtái

részecskeszűrő tisztítás Bonyhád, részecskeszűrő tisztítás, részecskeszűrő

A részecskeszűrő lényegében arra való, hogy a dízelmotor működésé közben képződő koromrészecskéket felfogja. Ennek az eszköznek köszönhető, hogy nem láthatunk fekete füstöt gomolyogni a dízelautókból.

Természetesen nem elég, hogy van részecskeszűrő a kocsinkon és innentől kezdve meg van oldva a káros anyagkibocsátás vagy a korom kérdése. Minden szűrő csak bizonyos ideig és meghatározott mértékben képes gátolni a koromképződést, egy idő után megtelik, és tisztításra vagy cserére szorul.

Lényegében a részecskeszűrő egyfajta tisztítóberendezés a kipufogógáz számára. Elvileg vannak öntisztító mechanizumusok a részecskeszűrők esetében. Amennyiben ezek helyesen működnek, a gépjármű számítógépe képes a részecskeszűrő öntisztítását beindítani, természetesen ehhez megfelelő körülmények kellenek.

Ehhez nélkülözhetetlen a magas hőmérséklet, illetve a hosszú távú autózás. Különleges, rövidtávú használat mellett azonban, ez nem történik meg és sok korom tud felhalmozódni a szűrőben, ilyen esetek például a gyakori városi közlekedés, valamint a sűrű leállítások és indítások.

Milyen fajtájú részecskeszűrők léteznek?

A gyári részecskeszűrők általában zárt szűrők. Ezek a legtöbb esetben kerámiatestek, nagyon hasonlítanak a katalizátorokhoz. Hosszúkás, négyzetes csatornáik két vége zárt, leginkább egy sakktáblához hasonlít. Ha a kipufogógáz bejut az egyik végén, már csak a másikon oldalon jöhet ki, ennek során a koromrészecskék a kerámiatest porózus falán megtapadnak.

A zárt részecskeszűrők nagyjából a kipufogógáz 95%-át megszűrik. Ugyanakkor nagyon hamar el is tudnak tömődni és ha nincs lehetőségünk ezeket a koromszemcséket leégetni a szűrűről, akkor tisztításra van szükség.

A másik típus a nyitott vagy csapda jellegű szűrők. Az ilyen részecskeszűrők utólag kerülnek beszerelésre, vagyis olyan dízelautókban fordulnak elő, amelyek nem rendelkeznek gyári szűrővel. Ezek nem csak kerámiából, hanem fémből is készülhetnek. Ráadásul ezeket tisztítani sem kell, mivel a lamellák speciális kialakítása miatt a kipufogógázban lévő koromrészecskék ugyan kirakódnak, de nem tömítik el a szűrőt. Ráadásul a motorelektronika meghibásodásától sem kel tartanunk.